bRAINstorming

Το όνομα Alex Osborn σάς θυμίζει τίποτα; Όχι; Ήταν ο πρώτος που εισήγαγε την έννοια Brainstorming το 1950, ως οποιαδήποτε συνάντηση με στόχο τη σύλληψη μίας ιδέας.

Μάλιστα, σε συνεργασία με τον Sidney Parnes έδωσε μία ακόμα διάσταση στην έννοια και προχώρησε το Brainstorming ως το μοντέλο της δημιουργικής επίλυσης προβλημάτων.

Εναλλακτικοί τρόποι σκέψης, φαντασία, ιδέες πέρα από τη λογική, «ανοησίες» που μπορούν να γίνουν έμπνευση και να δημιουργήσουν νέα «διαμάντια».

Ένα brainstorming έχει κάποιους βασικούς κανόνες.

Κατ’ αρχάς, όσοι θα αποτελέσουν μέρος της διαδικασίας, οφείλουν να έχουν όλα τα δεδομένα. Ας πούμε ότι θέλουμε να βρούμε μία ιδέα για ένα προϊόν. Συγκεντρώνουμε όλες τις πληροφορίες που έχουμε για το προϊόν, από τα τεχνικά χαρακτηριστικά του έως το κοινό στο οποίο απευθύνεται. Αυτές τις πληροφορίες θα πρέπει να τις έχουν όλοι όσοι θα συμμετέχουν στο brainstorming.

Η διαδικασία προϋποθέτει την απουσία της αυτολογοκρισίας και της κριτικής. Το κάθε μέλος δίνει τη δική του ιδέα ή σκέψη, εικόνα ή λέξη, χωρίς να σκεφτεί ιδιαίτερα. Καθετί, όσο χαζό και εάν φαίνεται, αν κάποιος το σκεφτεί δεύτερη φορά - μπορεί να γίνει πηγή έμπνευσης για ένα άλλο μέλος, που θα το πάρει και θα το εξελίξει –γιατί όχι;- σε μία υπέροχη ιδέα!

Η ονομασία brainstorming αναφέρεται σε μία «καταιγίδα ιδεών». Η αλήθεια είναι ότι σπάνια βρίσκεται Η ΙΔΕΑ τα πρώτα λεπτά της συνάντησης, αλλά συνήθως «χτίζεται» μέσα από γρήγορες, απανωτές, καταιγιστικές «πάσες».

Σημαντικός παράγοντας, η σκέψη πέρα από τη λογική. Όταν κάποιοι βλέπουν ένα μήλο, άλλοι σκέφτονται την Εύα, άλλοι την Apple (εντάξει, κάποιοι σκέφτονται ότι απλά θέλουν να φάνε το μήλο). Αυτό δεν σημαίνει ότι δεν μπορούν να πάνε πιο πέρα από τα καθιερωμένα. Ένα μήλο, μπορεί να κρύβει μέσα του ένα σκουλήκι, που μπορεί να παραπέμπει σε μία τεκίλα κοκ.

Επίσης, άλλες απαραίτητες αξίες ενός brainstorming, είναι το χιούμορ, η έξυπνη ατάκα –που δεν είναι απαραίτητο να προέρχεται από τον κειμενογράφο, η ελευθερία και βεβαίως η δημοκρατία – μερικές φορές μία καλή ιδέα μπορεί να έρχεται από την κυρία που σερβίρει τον καφέ στο meeting.

Τα μοναδικά όρια –γιατί η δημιουργικότητα απαιτεί όρια- είναι τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του προϊόντος, το βασικό πλεονέκτημα που θέλει να διαφημίσει, το κοινό στο οποίο απευθύνεται – άρα και το ύφος του- και βέβαια το budget.

Αν δεν υπάρχει ιδιαίτερο budget, αρχίζει το ψαλίδι στα πρόσωπα και τα τοπία της φαντασίας μας και υπάρχει περίπτωση να καταλήξουμε απλά σε ένα λεκτικό που γράφεται με super στην οθόνη (εντάξει, αυτό είναι το χειρότερο σενάριο, πριν το καθόλου σενάριο).

Κάθε brainstorming δεν είναι απαραίτητα γόνιμο, μπορεί να χρειάζεται λίγος χρόνος ακόμα… Αλλά, σε αντίθεση με το «Όπου λαλούν πολλοί κοκόροι, αργεί να ξημερώσει», στο brainstorming η συνύπαρξη μυαλών, που σκέφτονται με διαφορετικούς τρόπους για τον ίδιο σκοπό, είναι ο πιο διασκεδαστικός και ταυτόχρονα επαγγελματικός τρόπος για να βρεθεί το ζητούμενο, Η ΙΔΕΑ!

Οπότε, αφήστε τις ντροπαλοσύνες, κάντε άφοβα brainstorming, σκεφτείτε πρωτότυπα, εκφραστείτε ελεύθερα!

ΑΥΤΗ ΕΙΝΑΙ Η ΙΔΕΑ ΤΟΥ BRAINSTORMING!

Φέρνει την ομάδα κοντά, έξυπνα & δημιουργικά, και τα προϊόντα μπροστά, πολύ μπροστά!